Grupa Selena operuje na rynkach międzynarodowych produkując i dostarczając profesjonalnym wykonawcom i indywidualnym użytkownikom szeroką gamę chemii budowlanej. Oferta firmy to m.in. pianki poliuretanowe, kleje, uszczelniacze i systemy ociepleń budynków. Portfolio jej marek otwierają Tytan, Quilosa, Artelit i Matizol. Jak wygląda strategia rozwoju firmy i jaką w tym rolę odgrywają nowoczesne technologie opowiada Mateusz Korzeniowski, IT Infrastructure and Support Manager w Grupie Selena.

SiB: Jaka, Pana zdaniem, jest rola nowoczesnych technologii w świadczonych usługach firmy?

Nowoczesne technologie mają przede wszystkim usprawniać procesy biznesowe, zwiększać wydajność produkcji, udrażniać kanały komunikacyjne i ograniczać koszty. Przykładem rozwiązań spełniających większość z powyżej wymienionych zadań są m. in. systemy wideokonferencyjne wdrożone w ostatnim czasie w Selenie. W skład Grupy wchodzi 30 spółek w 17 krajach, zatem zastosowanie wspomnianego systemu było ogromnie istotne, nie tylko ze względu na zwiększoną sprawność operacyjną, ale także na ograniczenie kosztów związanych z komunikacją. Zaowocowało to także podwyższeniem standardu usług dla współpracowników, chociażby dla SharePoint, Office 365 czy narzędzi komunikacyjnych jak Skype for Business, z którego korzystamy z racji jego części składowej Office’a 365.

SiB: Nad jakimi nowymi usługami obecnie pracuje IT?

Obecnie mamy spore wyzwania. Od początku 2016 r. wdrażamy system klasy ERPMicrosoft Dynamics AX w spółkach polskich Grupy Selena. W przyszłości będziemy standaryzować ten produkt i implementować go dla pozostałych spółek zagranicznych. Wiąże się to z dostosowaniem systemu do wymagań na rynkach lokalnych: począwszy od Chin, Kazachstanu, Rosji, poprzez spółki europejskie w Turcji, Rumuni, Hiszpanii czy po drugiej stronie globu w Brazylii i Stanach Zjednoczonych. Obecnie pracujemy nad różnymi aspektami systemu ERP w kraju w celu jego dalszego doskonalenia.

SiB: Jak wygląda strategia rozwoju firmy? Co jeszcze można zrobić poza wzmacnianiem pozycji na tak wielu rynkach, na których działacie?

Selena jest globalnym producentem i dystrybutorem produktów chemii budowlanej oraz jednym z trzech największych producentów piany poliuretanowej na świecie.Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Brazylii, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii i Kazachstanie. Międzynarodowe doświadczenia zdobywane na wielu różnych rynkach pozwalają Grupie Selena szybko się rozwijać – jest to firma innowacyjna, kreująca nowe rozwiązania, dostosowane do rosnących potrzeb użytkowników. W bieżącym roku Selena wdrożyła dwa produkty, stanowiące absolutny przełom w branży budowlanej. Pierwszym z nich jest ochronna dekarska powłoka hydroizolacyjna o wysokiej refleksyjności Cool-R, która skutecznie obniża temperaturę dachu, wpływając jednocześnie na znaczną redukcję temperatury w budynku, a co za tym idzie także poprawę komfortu wewnątrz. Drugim z autorskich rozwiązań Grupy Selena, który powstał we współpracy z polskim naukowcem dr inż. Stanisławem Wosińskim, jest NoEM Electro Protector – innowacyjny ekran w formie farby podkładowej, chroniący przed polem elektrycznym niskich częstotliwości. Technologie opracowane przez Grupę Selena to kolejny dowód potencjału firmy, budowanego w oparciu o wieloletnie doświadczenie oraz bogate zaplecze R&D.

SiB: Jaką rolę w tym wszystkim spełnia obszar IT? Czy możemy powiedzieć, że dzięki IT jest tam łatwiej albo jest to jeden z wyznaczników, który decyduje o przewadze na innych rynkach?

Z pewnością taki wpływ mają działania z zakresu IT w obszarze wspieranie biznesu i ograniczenia kosztów, ponieważ to z kolei ma bezpośrednie przełożenie na konkurencyjność naszych produktów. Usprawnianie tych procesów, ich modernizacja to główneaspekty, które generują wymierne korzyści. Organizujemy szkolenia dla pracowników z wykorzystaniem nowych technologii – jest to wspomniany już system ERP, SharePoint czy usługi zawarte w Office 365. Praca działu IT ma z założenia poprawiać sprawność operacyjną całej organizacji, a zatem pośrednio wpływać także na lepszą jakość produktów, które oferujemy klientom.

SiB: Jak wygląda proces wdrażania tych technologii od strony technicznej?

Staramy się wyznaczać standardy, które są poprzedzone analizą techniczną i wpływem na aspekty ekonomiczne w naszej organizacji. Punktem wyjścia do takiego procesu jest oczywiście plan działań uwzględniający jak największą ilość szczegółowych danych. Często rozmawiamy z dostawcami na temat dostępnych technologii czy przykładowych wdrożeń w innych organizacjach. Ważnym bodźcem są rozwiązania i referencje firm, które skutecznie i z sukcesem wdrożyły rozważane przez nas technologie. Fakt, że dostawca posiada innowacyjny produkt nie świadczy bowiem z założenia o jego użyteczności w naszej organizacji. Oprócz praktycznego spojrzenia na technologie IT oraz ich zastosowanie w biznesie,dużym walorem jest właśnie faktyczne wykorzystanie danego produktu przez inne firmy, które działają na podobnym rynku i osiągnęły po wdrożeniu wymierne korzyści.